Friday 30 November 2012

Vitamin Banyakkan Susu Ibu..??

Perlu ditegaskan bahawa vitamin bukanlah berfungsi untuk memperbanyakkan susu ibu.  Ia merupakan satu keperluan kepada tubuh untuk mendapatkan kesihatan fizikal dan mental yang sepatutnya.  Ibu-ibu moden dasawarsa ini yang turut sama menyumbang kepada ekonomi keluarga perlu lebih bertenaga dan sihat dalam menguruskan rutin hidup sebagai ibu, isteri dan pekerja.  Ianya bukanlah satu tanggungjawab yang mudah.  Banyak perkara perlu dikorbankan dan dititikberatkan.  Maka di sinilah pentingnya vitamin dan perlu diingatkan vitamin inu bukan punca kepada banyak @ kurangnya susu ibu itu.

Ibu-ibu moden hari ini semakin sedar akan kepentingan untuk memberikan bayi mereka susu ibu berbanding susu formula.  Oleh itu ibu-ibu perlu tau konsep asas penyusuan iaitu:

"Lebih kerap payudara dikosongkan, maka lebih banyaklah susu itu akan dihasilkan"

Bunyi macam pelik bukan.., tapi asas penyusuan ini bersyarat di mana si ibu perlu pastikan:
  • sentiasa kekal sihat dan menjaga pemakanannya.
  • pengambilan air secukupnya bagi menggantikan cecair yang keluar untuk menghasilkan susu ibu.
  • sentiasa tenang, emosinya stabil, BEBAS dari sebarang tekanan luaran dan dalaman (keluarga/pejabat)
  • Elakkan berdiet, kerana ibu yang menyusu perlukan tambahan kalori.

Kompisisi utama nutrien di dalam susu ibu ialah Protein, Kalsium, Vitamin serta Zat Galian lain.  Oleh itu ibu-ibu perlu memastikan pengambilan kalsium, vitamin dan zat galian lain mencukupi untuk membantu penghasilan susu ibu lebih lancar dan berkhasiat.  Lebih banyak perahan dilakukan maka lebih lancar penghasilan susu ibu tersebut.

Alhamdulillah saya berjaya menyusukan kedua-dua hero saya.  Yang sulung berumur 3 tahun, baru sahaja berhenti menyusu badan pada 13.11.2012.  Dan sekarang saya masih menyusukan anak saya yang kedua yang berumur 1thn 9 bln dengan mendisiplinkan mengikut syarat-syarat tersebut disamping terus berdoa agar 'rezeki' anak-anak saya dimurahkan.

Bagi ibu yang mempunyai masalah untuk mendapatkan nutrien yang cukup dalam asas piramid pemakanan, maka inu-ibu bolehlah cuba untuk mengambil makanan tambahan bagi memastikan misi penyusuan bayi anda berjaya.  Namun harus ibu-ibu semua ingat bahawa VITAMIN TIDAK MEMBANYAKKAN SUSU ANDA.

Jadi sudah pasti ibu-ibu akan tertanya-tanya.... "Apa fungsi vitamin untuk ibu menyusu?"
Untuk pengetahuan semua, vitamin berfungsi untuk membantu ibu-ibu kekal sihat, bertenaga, aktif, mendapat mood yang sihat, bebas dari sebarang tekanan.  Secara langsung ia juga membantumemperkaya nutrisi yang terdapat dalam susu ibu.  Bila ibu kekal sihat dan tenang (bebas tekanan) maka secara langsung ianya telah membantu melancarkan proses penghasilan susu tersebut.

Credit to: Zura Betty

Sharing is Caring

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...